استراتژی محتوای خوشه ای، محتوای خوشه ای، مدل خوشه ای، تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا ،مدل خوشه ای تولید محتوا ،تولید محتوا به روش خوشه ای

استراتژی محتوای خوشه ای | سئوی حرفه ای

آیا می‌خواهید محتوایی تولید کنید که شما را به جایگاه اول گوگل برساند؟ شما می‌توانید با تولید یک مجموعه محتوایی که گوگل دوست دارد و به شدت برای کاربر مفید است، این مشکل را حل کنید. این روش با اسم محتوای خوشه ای شناخته می‌شود.

استراتژی محتوای خوشه ای (Topic Cluster) چیست؟

که با اسم تکنیک ستون و خوشه (Pillar and Cluster) هم شناخته می‌شود اولین بار توسط هاب اسپات در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این متد توسط شرکت‌های B2B و B2C برای ساده‌سازی استراتژی بازاریابی محتوا استفاده می‌شود.

استراتژی محتوای خوشه ای به جای کلمه کلیدی روی تاپیک تمرکز دارد و یک روش هدفمند است که با تولید محتوا حول یک تاپیک اصلی که به عنوان صفحه یا موضوع ستون (Pillar-page) شناخته می‌شود، آرشیو وبلاگ‌ها را ساده می‌کند.

سپس چندین پست بلاگ پشتیبان (خوشه) برای توضیح دادن زیرتاپیک‌های صفحه ستون و تولید لینک داخلی برای Pillar-page نوشته می‌شود.

ساختار نهایی چیزی شبیه عکس زیر است:

استراتژی محتوای خوشه ای، محتوای خوشه ای، مدل خوشه ای، تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا ،مدل خوشه ای تولید محتوا ،تولید محتوا به روش خوشه ای
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest

برای اجرای استراتژی محتوای خوشه ای باید به شکل متفاوتی با بلاگ خودتان رفتار کنید زیرا این استراتژی با استراتژی انتشار پست سنتی تفاوت‌های زیادی دارد.

استراتژی ساختاریافته‌ی ستون و خوشه به گوگل نشان می‌دهد که یک رابطه معنایی بین صفحات بلاگ شما وجود دارد (الگوریتم ایندکس کردن معنایی نهفته) و همین موضوع باعث می‌شود که هرکدام از صفحات تاپیک شما نسبت به سایت‌های دیگر، رنک بهتری در صفحات گوگل داشته باشد.

پس از اجرای این استراتژی در بلاگ هاب‌اسپات، این وبسایت تایید کرد که هرچقدر تعداد لینک‌های داخلی بیشتر باشد، جایگاه سایت نیز در موتورهای جستجو بهتر خواهد بود.

همین موضوع باعث شد که استراتژی محتوای خوشه ای به سرعت به یکی از تاثیرگذارترین استراتژی‌های محتوا تبدیل شود.

چگونه استراتژی محتوای خوشه ای برای وبلاگ خود داشته باشیم؟

برای اینکه محتوای شما رنک بهتری در نتایج جستجو داشته باشند و بتوانید از استراتژی ستون و خوشه استفاده کنید، با ما همراه باشید.

۱- یک تاپیک انتخاب کنید

اولین قدم برای اجرای استراتژی محتوای خوشه ای این است که یک تاپیک یا همان Pillar-Page انتخاب کنید. انجام این کار هم خیلی آسان است.

با استفاده از طوفان فکری، موضوعات مرتبط را پیدا کنید. می‌توانید از پرسونای مخاطبان خودتان برای راحتی بیشتر استفاده کنید. ببینید مخاطب به دنبال چه نوع محتوایی است؟ کدام یک از نیازهایی که دارند را با استفاده از محتوا می‌توانید برطرف کنید؟

اگر یک آژانس بازاریابی هستید، لیستی که تهیه می‌کنید ممکن است شبیه لیست زیر باشد:

هرکدام از موارد این لیست موضوعات خوشه‌ای هستند ولی شما به یک موضوع خیلی جامع نیاز دارید. چیزی که مخرج مشترک هر سه باشد. در مثال ما، صفحه ستون می‌تواند استراتژی بازاریابی محتوا باشد.

اگر یک موضوع قوی دارید که می‌تواند پایه‌های کسب و کار شما را مستحکم کند و شما هم در مورد این تاپیک محتوا دارید، می‌توانید همین مسیر را ادامه دهید.

۲- با تحقیق کلمه کلیدی، خوشه‌های مدنظرتان را مشخص کنید

شما با طوفان فکری لیستی از موضوعات مختلف را به دست آورده‌اید و می‌توانید از خیلی از آن‌ها به عنوان خوشه‌های خودتان استفاده کنید. البته همین لیست کافی نیست و با تحقیق بیشتر باید یک لیست بزرگتر از محتوایی که ساخته‌اید ایجاد کنید.

تحقیق کلمه کلیدی بهترین روش برای این کار است

شما می‌توانید از طریق وبسایت Answer The Public لیستی از کلمات کلیدی Long Tail پیدا کنید و با استفاده از آن‌ها لیست ایده‌های خودتان را گسترش دهید.

نتایجی که وبسایت Answer The Public در اختیار شما قرار می‌دهد، چیزی شبیه عکس زیر است:

استراتژی محتوای خوشه ای، محتوای خوشه ای، مدل خوشه ای، تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا ،مدل خوشه ای تولید محتوا ،تولید محتوا به روش خوشه ای
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest

هر کدام از کلمات کلیدی مربوط به Content Marketing Strategy در صورتی بتوانید آن را به یک پست جداگانه تبدیل کنید، می‌توانند یکی از موضوعات خوشه‌ای شما باشند.

برای مثال می‌توانید در مورد How to present your content marketing strategy یک مطلب درمورد «ارائه دادن استراتژی محتوا به مدیر خودتان» بنویسید و یا برای How to manage your content marketing strategy یک مطلب با عنوان «۹ روش برای مدیریت استراتژی محتوا» بنویسید.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید موضوعات خوشه‌ای خودتان را پیدا کنید، استفاده از موضوعات پیشنهادی گوگل است. برای این کار یک عبارت مثل چطور، چگونه یا چرا قبل از موضوع اصلی خودتان در گوگل بنویسید و پیشنهاداتی که گوگل می‌دهد را بررسی کنید.

استراتژی محتوای خوشه ای، محتوای خوشه ای، مدل خوشه ای، تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا ،مدل خوشه ای تولید محتوا ،تولید محتوا به روش خوشه ای
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest

در نهایت هم می‌توانید به وبسایت LSI Graph مراجعه کنید و مطمئن شوید هیچکدام از تاپیک‌های مرتبط را از دست نداده‌اید.

تمام کلمات کلیدی مرتبطی که در طول این پروسه پیدا می‌کنید را در یک فایل اکسل ذخیره کنید.

اگر هزاران کلمه کلیدی جدید پیدا کرده‌اید فوق‌العاده است، اما نباید برای هرکدام از آن‌ها یک صفحه‌ی جداگانه درست کنید.

کلمات مشابهی مثل «تعریف استراتژی محتوا» و «چطور یک استراتژی محتوا بنویسیم» هر دو یک گروه کاربر هدف دارند. کاربرانی که هر کدام از این کلمات را جستجو می‌کنند، به احتمال زیاد به دنبال یک مطلب هستند. به همین خاطر می‌توان آن‌ها را داخل یک خوشه جای داد.

این کار از هدر رفتن زمان شما جلوگیری می‌کند، سئو سایتتان را بهبود می‌بخشد و این اطمینان را به شما می‌دهد که روی یکی از مهمترین استراتژی‌های محتوا یعنی «هدف کاربر» تمرکز کرده‌اید.

۳- نوشتن محتوا برای صفحات خوشه‌ای

اکنون که لیست تمام صفحات خوشه‌ای را دارید، زمان آن رسیده است که به سراغ قسمت جذاب کار برویم: تولید محتوا.

پروسه نوشتن محتوا برای صفحات خوشه‌ای دقیقا شبیه به نوشتن یک پست بلاگ است اما فقط دو استثناء کوچک وجود دارد:

  • محتوای شما نباید (با جزئیات کامل) مواردی که در صفحات دیگر پوشش داده شده‌اند را توضیح دهد.
  • باید به صورت کامل موضوع را بررسی کنید و فقط به یک توضیح کلی بسنده نکنید.

می‌توانید از روش‌های قدیمی که برای تولید محتوای خیلی خوب استفاده می‌کردید (مثل محتواهای طولانی، اضافه کردن داده‌های جدید، استفاده از تصاویر مرتبط و…) استفاده کنید اما مطمئن شوید که صفحات خوشه‌ای شما چیز جدیدی با خود به همراه دارند.

به عبارت دیگر: نباید چیزی که در صفحات دیگر وجود دارد را تکرار کنید. دقیقا به همین خاطر است که چندین صفحه مختلف ایجاد می‌کنید.

در ادامه یک نمونه خیلی خوب از یک محتوای خوشه‌ای را مشاهده می‌کنید:

استراتژی محتوای خوشه ای، محتوای خوشه ای، مدل خوشه ای، تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا ،مدل خوشه ای تولید محتوا ،تولید محتوا به روش خوشه ای
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest

در این مطلب هاب اسپات به جای اینکه موضوعات عمومی‌ای مثل «چرا روابط عمومی مهم است» را توضیح دهد به صورت تخصصی‌تر عمل کرده است و در مورد «تبلیغ دهان به دهان با استفاده از کمپین روابط عمومی» صحبت کرده است.

سپس از صفحه‌ی ستون (Pillar-Page) روابط عمومی هم به این صفحه لینک داده است.

شما هم باید چنین کاری را انجام دهید.

همین پروسه را دنبال کنید و یک پست بلاگ جامع و کامل برای هرکدام از موضوعات خوشه‌ای (Topic Cluster) خودتان بنویسید. با قرار دادن کلمه کلیدی در بخش‌های زیر مطمئن شوید که محتوا از لحاظ سئو هم بهینه شده است:

  • عنوان صفحه
  • تگ‌های هدینگ
  • خصوصیت Alt تصویر
  • داخل متن
  • عنوان سئو و توضیحات متا

شما تا به اینجا نصف مسیر را پیموده‌اید.

۴- نوشتن محتوای Pillar Page

پس از اینکه محتوای خوشه‌های شما آماده شد، به یک صفحه ستون (چیزی که تمام نکات را در مورد موضوع کلی بیان می‌کند) نیاز خواهید داشت تا بتوانید لینکدهی داخلی خوشه‌ها را با کمک آن انجام دهید. نوشتن صفحه‌ی ستون هم برای استراتژی محتوای خوشه‌ای مثل نوشتن یک پست بلاگ است و فقط چند تفاوت کلیدی وجود دارد. صفحات ستون:

  • یک نگاه کلی به تاپیک هستند و نباید وارد جزئیات شوید. در صورتی که به توضیح بیشتر نیاز داشتید با استفاده از لینکدهی داخلی، کاربر را به زیرتاپیک‌ها منتقل کنید.
  • معمولا طولانی هستند. (بیش از ۳۰۰۰ کلمه)

استراتژی محتوای خوشه ای، محتوای خوشه ای، مدل خوشه ای، تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا ،مدل خوشه ای تولید محتوا ،تولید محتوا به روش خوشه ای
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pinterest

همانطور که می‌بینید، این صفحه یک نگاه کلی به تمام موارد مربوط به موفقیت مشتری داشته است ولی به صورت عمیق وارد هیچکدام از قسمت‌های آن نشده است.

احتمالا از خودتان می‌پرسید که چرا باید اول صفحات خوشه‌ای را بنویسید و بعدا به سراغ صفحه ستون بروید. مطمئنا اینکه اول به سراغ تاپیک جامع بروید و پس از آن موضوعات مرتبط را بنویسید منطقی‌تر است.

لزوما اینطور نیست و اینکه در ابتدای کار به سراغ تاپیک جامع بروید اشتباه است. دلیل آن هم فقط یک چیز است: شما هنوز نمی‌دانید که در هر صفحه خوشه‌ای قرار است چقدر وارد جزئیات شوید. این بدین معنی است که:

  • شما نمی‌توانید بدون ریسک تکرار مکررات، یک مطلب کلی بنویسید
  • نمی‌توانید لینک‌سازی داخلی را به خوبی انجام دهید.

به همین خاطر باید صفحه ستون را برای آخرین مرحله بگذارید.

۵- لینک سازی داخلی بین صفحات ستون و خوشه‌ها

آخرین مرحله‌ی اجرای استراتژی محتوای خوشه ای پس از انتشار صفحات ستون و خوشه افزودن لینک‌های داخلی به هر محتوا است. اگر به یاد داشته باشید، در ابتدای مقاله گفته شد که دلیل استفاده از این مدل همین لینکسازی داخلی است.

برای این کار فقط به سراغ صفحات خوشه‌ای خودتان بروید و هرجایی که ممکن است به صفحه ستون لینک بدهید.

این لینک‌های داخلی یک روش آسان برای پیدا کردن، کراول کردن و ایندکس کردن صفحات خوشه‌ای شما در اختیار گوگل قرار می‌دهد و قدرت بیشتری به صفحه‌ی ستون شما خواهد داد.

کلام آخر اونترنت برای شما

استراتژی محتوای خوشه ای روش خیلی خوبی برای ساماندهی محتوای شما و کمک به گوگل و کاربر برای پیدا کردن محتوای سایت شما است.

به یاد داشته باشید که باید یک محتوای قوی پیدا کنید، محتوای خوشه ای خودتان را با روش درستی بنویسید و با استفاده از لینک‌سازی داخلی تمام صفحات را به هم متصل کنید.

ممکن است رسیدن یک تاپیک خوشه‌ای به رتبه یک گوگل مدتی زمان بکشد اما مانند تمام استراتژی‌های محتوا برای دست یافتن به بهترین نتیجه باید زمان و تلاش زیادی صرف کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Pin It on Pinterest

Share This

این را به اشتراک بگذارید

کپی لینک در کلیپبورد

کپی